9 клас.
Тема
уроку: Суспільно-політичні течії і рухи.
Дидактичні
задачі уроку:
-
ознайомити учнів з
розвитком та формуванням суспільно-політичних течій і рухів у країнах Європи в
другій половині 19-го початку 20 ст.;
-
розкрити
особливості основних течій у соціалістичному русі;
-
з’ясувати роль і значення суспільно-політичних течій і
рухів на початковому етапі становлення індустріального суспільства та сьогодні;
-
розвивати вміння
учнів працювати з підручником, в групах,
проводити порівняльну характеристику різних суспільно-політичних течій, вести
дискусію,відстоювати власну точку зору ,розвивати логічне мислення шляхом
аналізу історичних фактів;
-
сприяти вихованню в
учнів толерантного ставлення до різних ідейних течій та інтересу до діяльності
суспільно-політичних течій, організацій, об’єднань.
Очікувані результати для учнів.
Після уроку учні зможуть:
- схарактеризувати основні
суспільно-політичні рухи : консерватизм, лібералізм. націоналізм, утопічний
соціалізм,марксизм;
- відстежити шляхи формування суспільно-політичних рухів;
- аналізувати особливості суспільно-політичних рухів;
- дати характеристику ідеологам суспільно-політичних рухів;
- тлумачити ,співвідносити і
застосовувати поняття і терміни: утопія, соціалізм, анархізм, марксизм,
комунізм, клас, пролетаріат, маніфест.
Основні поняття: консерватизм, утопія, анархізм,
лібералізм, утопічний соціалізм, марксизм, клас, пролетаріат, маніфест.
Тип уроку: засвоєння нових
знань.
Форма уроку:активні та
інтерактивні форми та організація навчання.
Обладнання: підручник
О.В. Гісем, О. О.Мартинюк, «Політична
мапа Європи», портрети Роберта Оуена, Анрі Сен-Сімона, Шарля Фур’є,
П’єра Жозефа Прудона, медіа проектор, карточки з завданнями.
Структура уроку.
1. Організаційний момент(1хв).
2. Актуалізація опорних знань(запитання до учнів) (5хв)
3.Мотивація навчальної
діяльності(1.5хв)
4.Оголошення теми ,мети уроку,
представлення її змісту ,очікуваних
результатів(1.5 хв.)
5. Вивчення нового матеріалу
(випереджальне завдання, розповідь учителя, самостійна робота учнів з
підручником,заповнення таблиці, робота групах, метод «Портретна галерея», робота з поняттями.) (28хв).
6.Закріплення нового матеріалу
(тестові завдання)(4хв).
7.Підсумок уроку ( заключне
слово вчителя,оцінювання результатів роботи)(2хв).
8.Домашнє завдання
(інструктаж)(2хв).
План уроку.
1. Розвиток консерватизму.
2.Розвиток лібералізму.
3.Націоналізм.
4.Утопічний соціалізм.
5. Виникнення марксизму.
Хід уроку.
1.Організаційний момент.
2.Актуалізація опорних знань.
Запитання до учнів:
-
як ви розумієте
поняття «суспільно – політичні течії»?
-
які вам відомі
суспільно – політичні течії і рухи XIX століття?
В ході
розповідей учнів учитель записує на дошці: лібералізм, консерватизм,націоналізм
та інше.
Учитель
уточнює поняття «суспільно – політичні течії і рухи», підкреслює ключові
поняття (записані на дошці):
-
форми колективних
дій;
-
мета – здійснення
чи блокування певних суспільних(громадських) змін. Ім не притаманна висока
ступінь організованості. Відображають інтереси певних соціальних верств,
класів. Використовують як політичні способи боротьби, так і способи впливу на
зміну суспільних цінностей.
3. Мотивація навчальної
діяльності.
В кожному
суспільстві в будь – який історичний період ми спостерігаємо гостру, іноді
драматичну, боротьбу суспільно – політичних поглядів. Кожне суспільство можна
розділити за принципом хто і яких поглядів дотримується, а можна і об’єднати, якщо є розуміння, що кожна людина має право на власні погляди на
переконання, в тому числі, і політичні.
На цьому
уроці ми будемо аналізувати особливості суспільно – політичних поглядів,
розповсюджених в XIX столітті.
4.Оголошення теми, мети уроку,представлення
її змісту, очікуваних результатів.
5.Вивчення нового матеріалу.
Розвиток консерватизму,
лібералізму. Націоналізм.
Випереджальне завдання.
До уроку 3 учні повинні
підготувати коротку інформацію на основі тексту підручника про консерватизм,
лібералізм і націоналізм.
Після виступу кожного доповідача
учитель пропонує заповнити відповідну колонку таблиці:
Характеристика
основних суспільно політичних течій (таблиця накреслена на дошці)
|
А) Консерватизм
|
Б) Лібералізм
|
В) Націоналізм
|
|
|
|
|
|
Представники
|
Представники
|
Представники
|
Завдання : із запропонованого тексту вибрати:
а)
характерні
риси консерваторів;
б)
характерні
риси лібералів;
в)
характерні
риси націоналістів.
Робота з карточками (карточка № 1 в додатку )
В пусті колонки виставляються лише номери.
Правильне заповнення таблиці:
А – 1,5, 6, 12.
Б – 2, 3,4, 7, 8, 9.
В – 10, 11.
Після заповнення таблиці учитель
ще раз озвучує, доповнює основні риси течій.
Робота над другою частиною
таблиці:
колонку «Представники течії» учні
заповнюють працюючи самостійно з підручником. Один учень заповнює на дошці.
Після цього учитель дає додаткову інформацію про основних представників течій.
Метод «Портретна галерея».
Утопічний соціалізм.
Учитель: розглянемо бачення
утопічних соціалістів шляхів побудови нового(ідеального) суспільства.
Робота з поняттями:
-
соціалізм – учень читає з підручника(стор.
69). Всі записують у зошит.
-
утопія –
продиктувати скорочений варіант визначення після того,як учень зачитає його з
підручника (стор. 69). Учні записують у зошит.
Робота в групах.
Клас ділиться на чотири групи.
Учні визначають яка група ідей належить якому ідеологу (Прудон, Фурє, Сен –
Сімон, Оуен ).
До уваги учнів плакат.
|
№ п/п
|
Ідеї соціалістів - утопістів
|
автор
|
|
1
|
Всі соціальні проблеми через ринкову економіку.
Проти приватної власності на засоби виробництва.
Обмін виробленими товарами.
|
Учні заповнюють самостійно
|
|
2
|
Загальнообов’язкова праця.
Планова організація виробництва.
Посади отримують за здібностями.
Приватна власність зберігається.
|
|
|
3
|
Ліквідація приватної власності на засоби виробництва, на житло та на
предмети особистого вжитку.
Кожен займається тільки такою працею, яка йому подобається.
Все, що вироблено, ділиться порівну.
|
|
|
4
|
Торгівля – основне джерело зла.
Реформа системи кредитування.
Безплатні кредити для організації обміну продуктами праці.
Держава – джерело соціальної несправедливості, тому вона не потрібна.
Дрібна приватна власність – необхідна ланка виробництва.
|
Презентація результатів роботи груп.
Кожна група дає характеристику ідей, називає авторів.
Відповіді 1- Оуен, 2 – Сен – Сімон, 3- Фурє, 4 – Прудон.
Виникнення марксизму.
(При відсутності часу питання вивчається самостійно вдома).
Учитель звертає увагу учнів на
запитання на дошці, на які слід дати відповідь після розповіді учителя.
Бесіда за запитаннями:
1.
Хто очолив
даний рух?
2.
Яким було
ставлення :
а) до держави,
б) до приватної власності,
в) хто має бути рушійною силою
боротьби за комунізм?
Робота з карточками (одна
карточка на парту). Опитує вчитель вибірково .
Карточка № 2 (додаток)
6. Закріплення нового матеріалу.
Тестові завдання:
1. «Утопія» - це
а)
назва
вигаданого острова +
б)
назва
політичної течії
в)
назва книги.
2. Р.Оуен –
а)
прибічник утопічного соціалізму +
б)
консерватизму
в)
лібералізму.
3. Авторами «Маніфесту Комуністичної
партії» є
а)
Ш. Фурє
б)
Р.Оуен
в)
К. Маркс і
Ф. Енгельс +
4. Стабільність і вірність традиціям
- це ідеї:
а)
націоналізму
б)
лібералізму
в)
консерватизму +
5. Перша в світі міжнародна
комуністична організація називалась:
а)
радикали
б)
союз
комуністів +
в)
«Маніфест
Комуністичної партії»
6. Ідеали соціальної справедливості
свободи і рівності – основа:
а)
соціалістичного
вчення +
б)
ліберальної
течії
в)
консерватизму
7. Підсумок уроку.
Заключне слово вчителя.
На уроці ми вивчили суспільно
– політичні ідеї і рухи першої половини XIX століття, визначили їх основні
напрямки.
Оцінювання результатів роботи
на уроці.
8. Домашнє завдання: прочитати текст параграф 8, підготувати відповіді на запитання на сторінці
71.