Тема: США в І пол. ХІХ ст. Громадянська війна в США
1861-1865рр.(9 клас)
Дидактичні задачі уроку:
1)
При вивчені теми забезпечити засвоєння
учнями основних її питань:
·
Особливості соціально-економічного
розвитку США
·
Громадянська війна в США
·
Реконструкція Півдня
2)
Продовжити роботу над розвитком у
школярів умінь та навичок роботи з підручником.
3)
Навчати учнів аналізувати, порівнювати,
самостійно робити висновки.
4)
Продовжити роботу з формування навичок
роботи з історичними документами і текстами, робити висновки, узагальнювати.
5)
Виховувати учнів у дусі національної
свідомості та гідності.
Очікувані результати для учнів:
1.
Встановлювати хронологічну послідовність
подій
2.
Показувати на карті хід Громадянської
війни в США
3.
Аналізувати два шляхи ринкової революції
США, територіальну експансію США на Американському континенті.
4.
Розуміти причини, хід та наслідки війни
в США
5.
Давати характеристику визначним
особистостям цього періоду (Авраам Лінкольн)
6.
Застосовувати та пояснювати на прикладах
терміни та поняття.
Тип уроку: урок засвоєння
нового навчального матеріалу
Форма уроку: Урок – подорож
Обладнання: підручник
О.В.Гісем Всесвітня історія, видавництво «Ранок», 2009 рік, атлас, контурна
карта, комп’ютер (медіапроектор), презентація до уроку, уривки з документального
фільму «Громадянська війна в США», роздатковий матеріал з текстами документів на кожну парту, настінна карта «Громадянська війна в
США»
Структура уроку
І. Організаційний момент - 2хв. Слайд №1.
Любі діти!
Сьогодні ми з вами познайомимося з цікавими подіями історії США періоду другої
половини ХІХ ст., трагічними сторінками Громадянської війни, її причинами,
головними подіями і результатом. Крім того, ви дізнаєтесь більше про історичних
осіб того часу, їх внесок в прогресивний розвиток США. Ви будете активно
працювати в групах, ознайомитеся з цікавими документами тієї епохи,
вдосконалите навички роботи з картою. За допомогою презентації ми опрацюємо
головні поняття теми, хронологію подій, побачимо як виглядали історичні особи
США того часу. Ми вже знайомі з історією США, тому давайте згадаємо деякі
подробиці створення цієї держави.
ІІ Актуалізація опорних знань і умінь
учнів. 1
хв. Слайд №2
1. Назвіть дату війни за незалежність американських колоній проти Англії.
2. Коли в США відзначають День Незалежності?
ІІІ. Мотивація 3 хв.
Демонстрація
уривку з д/ф «Громадянська війна в США»
ІУ Оголошення теми, проблемних питань, представлення
змісту уроку та очікуваних результатів
2
хв.
Слайд №3,4
Сьогодні
на уроці ми будемо вивчати тему США в 1-й пол.
ХІХ ст. і одну з найцікавіших та найтрагічніших сторінок історії США –
Громадянську війну. Вашими завданнями на
уроці будуть: отримати основні знання з теми, встановлювати хронологічну
послідовність подій, проказувати на карті і переказувати основні події Громадянської
війни в США, розуміти її причини і наслідки, розуміти причини, хід і результати
експансії США на Американському континенті, ознайомитися з видатною історичною
особою того часу А. Лінкольном, також розуміти і застосовувати основні поняття
теми.
На уроці ми спробуємо знайти
вирішення проблемних питань:
Ø Який шлях історичного розвитку є найбільш, на ваш погляд,
ефективним: революційний чи еволюційний ?
Ø Громадянську
війну в США ще називають другою революцією.
Згодні ви з цим твердженням чи ні?
Пропоную
вам здійснити уявну подорож у США ХІХ століття і стати учасниками тих
захоплюючих подій.
У. Вивчення нового матеріалу.
1. Суспільне, економічне та політичне
життя в США в 1й половині ХІХ ст. Формування двопартійної системи.
Всі учні
поділяються на 3 групи та отримують завдання:
1 група
Опрацювати пункт
1 параграфа 14 підручника «Суспільне та економічне життя США в першій пол. ХІХ
ст.» та підготувати відповіді на питання:
Слайди № 5,6
1. Якими
були територія, географічне положення та державний устрій США в першій пол. ХІХ
ст.?
2. Доведіть
аморальність рабовласництва і обґрунтуйте справедливість аболіціонізму.
3. В чому
полягала різниця економічного розвитку між Півднем і Північчю США?
2 група.
Опрацювати пункт
2 параграфу 14«Політичне життя США»та підготувати відповіді на питання:
Слайди №
7, 8
1. Як
відбувалось формування двопартійної системи США? Назвіть перші політичні
партії.
2. Розкажіть
про демократичну та республіканську партії та її лідерів.
3. Яким
було ставлення партій до рабства?
3 група
Опрацювати
пункт 3 параграфу 14«Територіальна експансія США»та підготувати відповіді на
питання:
Слайди № 9,10,11
1.
Коли і які саме території були приєднані
до складу США впродовж 1803-1867 років?
2.
Покажіть їх на карті.
3.
Яке значення мала територіальна
експансія США 1803-1867 років?
На
виконання завдання відводиться 5 хвилин, ще по 2 хвилини на звітування по
питаннях.
Проміжне узагальнення 3 хв.
Слайд
№ 12
§ Дайте
визначення поняттям: федерація, аболіціонізм, фермер,експансія.
§ В чому
полягала різниця між економічним розвитком Півночі і Півдня?
§ Які
політичні партії утворились в США у І п. ХІХ ст. і яким було їх відношення до
рабства?
§ Покажіть
на карті основні території, які отримали США внаслідок територіальної
експансії. Слайд №10
§ Робота
над поняттями. Слайд № 13: дайте визначення понять: аболіціонізм, федерація,
фермер, експансія.
2. Громадянська війна в США
1).
Наростання «неминучого конфлікту» в США.
Розповідь
учителя. 1 хв. Слайди № 14, 15
Ви
вже мабуть, зрозуміли, що проблема рабовласництва була однією з найскладніших
проблем того часу в Америці. Нерівномірний розвиток Півночі і Півдня
призвів до напруження відносин між цими двома частинами країни. В той час, коли
північні штати активно розвивалися, переживали промислову революцію, південні
штати використовували рабський труд негрів на плантаціях. Це було ганебне
становище для держави. Крім того, економічний зв'язок Півдня з європейськими
країнами і вивіз бавовни з країни призводив до руйнування внутрішнього ринку
США. Після територіальної експансії, плантатори Півдня маючи більші матеріальні
можливості, почали скуповувати найкращі землі і розповсюджувати рабство на
Заході. Це викликало невдоволення фермерів, які чекали підтримки влади. Але керували
державою представники Півдня і сподівання на розвиток капіталістичних відносин
були марними. Лише з перемогою на виборах А.Лінкольна, ситуація в країні
змінилася. Плантатори Півдня зрозуміли, що цей республіканець не дасть їм всієї
повноти влади і вирішили відокремити Південь від США. Наростав неминучий
конфлікт Півночі і Півдня.
Повідомлення про
Авраама Лінкольна. 2 хв.
(один з учнів
готує повідомлення в якості домашнього завдання до уроку)
Після 30-річного правління
демократів у США посилюється невдоволення урядами, які не подавали жодних надій
на вирішення таких проблем, як рабство, міжрасові конфлікти та ін.. Утворена в
1954 році республіканська партія почала боротися за владу. 1860р.керівництво
партії висунуло на посаду президента досить знаного члена Конгресу адвоката
Авраама Лінкольна.
Авраам Лінкольн (1809 - 1865)
народився у штаті Кентуккі в родині фермера. В 1847 – 1849 роках – член
Конгресу США. Від 1854року – член республіканської партії. В1858 році взяв
участь у виборах на посаду президента США, але програв. 1860 року, перемігши на
нових президентських виборах, А.Лінкольн стає главою американської держави.
Обрання А.Лінкольна президентом
відобразило політичний компроміс промисловців і фермерів Півночі. Його успіх
означав політичний переворот – втрату плантаторами – рабовласниками свого
впливу у федеральному уряді. Лінкольн не брав участі у русі аболіціоністів, але
у своїй програмі наполягав на непоширенні рабства у нових західних землях. Саме
така позиція президента відбивала настрої більшості буржуазії Півночі, що
виступала за компромісну угоду з мешканцями Півдня.
Плантатори не хотіли примиритися
з втратою посади президента. Вже в лютому1861 року утворилася Конфедерація
Американських Штатів з 11 рабовласницьких штатів півдня, що оголосили вихід із
США. Президентом вони оголосили Джефферсона Девіса, а столицею м. Річмонд у
Віргінії.
Авраам Лінкольн загинув
від руки Джона Вілкса Бута, актора-конфедерата. 11 квітня 1865 року
він прослухав промову президента, в якій той оголосив про надання неграм
виборчих прав, і, обурений, вирішив вбити президента. Лінкольн прибув до театру
14 квітня 1865 року без свого охоронця. Президент займав державну ложу. Бут
підкрався ззаду і дочекався найсмішнішої на його думку репліки в п'єсі,
сподіваючись, що регіт заглушить звук пострілу. Коли розпочався сміх Бут
застрибнув до ложі і майже впритул вистрілив у голову Лінкольну.
Давайте знову
вирушимо в США, але відвідаємо їх в період трагічних і найкривавіших сторінок в
історії цієї країни.
2). Перший етап війни 1861р. 3 хв.
(Робота з презентацією, розповідь учителя, робота з документами і таблицею в
підручнику)
Робота з
документами (готується як роздавальний матеріал на кожну парту)
Слайди № 16, 17, 18
Донесення
Андерсона про здачу форту Самтер квітень 1861р.
З 12
квітня захищав форт Самтер протягом
34 годин. Після того, як жилі квартали було повністю спалено, головні ворота
знищено вогнем і стіни переходів форту серйозно пошкоджено, пороховий погріб
оточений вогнем і двері його відкрито, щоб захистити погріб, коли залишалося
лише чотири діжки та три заряди пороху і не було продовольства крім свинини, -
я прийняв умови здачі, запропоновані генералом Борегером, - ті ж самі, які він
пропонував 11 цього місяця до початку ворожих дій, і виступив з форту в неділю
після полудня, 14 цього місяця, з розгорнутими знаменами та барабанним боєм,
вивозячи військове та приватне майно і салютуючи моєму прапору 50-ма
пострілами.
Хрестоматія
з нової історії. 1789 – 1870рр.
М., 1990р.
Призов
75 тисяч волонтерів 15 квітня 1861 року. А.Лінкольн.
Через те, що законі Сполучених Штатів
були нещодавно порушені, порушуються зараз, причому виконання їх зараз зустрічає
супротив у штатах: Південна Кароліна, Джорджія, Алабама, Флорида, Міссісіпі, Луїзіана
та Техас; через те, що проти цих законів складено заколот достатньо сильний,
щоби він міг бути придушений у звичайному порядку судовим процесом або на
основі повноважень судових чинів, - нині я, Авраам Лінкольн, президент
Сполучених Штатів, в силу ввіреної мені конституцією і законами влади вважаю
необхідним оголосити призов до міліції усіх Штатів Союзу загальною кількістю 75
тисяч чоловік. Мета цього – придушення названого заколоту та забезпечення
необхідного виконання законів.
При цьому я наказую особам, що утворили
вищеназваний заколот, розсіятися і мирно повернутися до своїх звичних занять,
на що даю строк 20 днів, рахуючи з цього дня.
Хрестоматія
з нової історії. 1789 – 1870рр.
М.,
1990р.
Робота з
таблицею в підручнику с.118. «Потенціал ворогуючих сторін у Громадянській війні
1861 – 1865рру США»
Проміжне узагальнення. 2 хв.
Слайд №19
·
Що відбувалось у форті Самтер?
·
Чому А. Лінкольн оголосив набір 75 тис.
добровольців?
·
Чому, не зважаючи на економічні і
людські ресурси, що переважали на Півночі, на першому етапі війни перевагу мали
Південні штати?
Закон про гомстеди і скасування рабства Слайд №20
Робота з документом. 1 хв.
30 грудня 1862 Лінкольн підписав «Прокламацію про звільнення» рабів з 1 січня
наступного року. Ця «Прокламація», як і рішення про набір негрів в армію,
кардинально змінила мету війни: мова тепер йшла про знищення рабства. Шлях
рабству на «вільні землі» Заходу ще раніше закрив прийнятий у травні 1862 гомстед-акт.
Цей акт надавав право будь-якому громадянинові країни, що не брав участі в
заколоті проти Сполучених Штатів й сплатив мито в 10 доларів, зайняти
гомстед — шмат землі в 160 акрів (~64 га) під ферму на вільних землях.
Після п'яти років проживання на ділянці, її обробки й забудови вона віддавалася
безкоштовно у власність.
·
Що таке гомстед?
·
Яке значення мав закон про гомстеди для подальшого ходу
війни?
·
Якою стала мета війни після скасування рабства?
3).Хід
війни у 1863-1865 роках. Вбивство А.Лінкольна.
3хв.
Розповідь
учителя. Слайди № 21, 22, 23
Останнім
великим успіхом конфедератів стала битва під Чанселорсвілле навесні 1863, у
ході якої 130-тисячна армія жителів півночі зазнала поразки від 60-тисячної
армії генерала Лі. Однак людські та матеріальні ресурси Півночі були величезні.
Вже на початку липня конфедерати зазнали поразки під Геттісбургом. В серпні 1863 армія Лі
була відкинута до Віргінії. Восени 1864 була захоплена Атланта - один із
найбільших промислових центрів Півдня. 9 квітня 1865 після кривавих боїв пав Ричмонд. Через місяць останні сили конфедератів
капітулювали. Громадянська війна завершилася.
Розповідь учителя Слайд
№21
Втрати
жителів півночі склали майже 360 тис. чоловік убитими й померлими від ран і
більше 275 тис. пораненими. Конфедерати втратили, відповідно, 258 тис. і
близько 100 тис. чоловік. Тільки військові витрати уряду США досягли 3 млрд.
доларів. Війна продемонструвала нові можливості військової техніки, вплинула на
розвиток військового мистецтва. Вона завершилася перемогою Союзу. Заборона
рабства була закріплена 13-ою поправкою до Конституції США, що вступила в силу 18 грудня 1865
(втім, штат Міссісіпі ратифікував цю поправку лише в 1995 р. У країні були
створені умови для прискореного розвитку промислового й сільськогосподарського
виробництва, освоєння західних земель, зміцнення внутрішнього ринку. Війна не
вирішила всі проблеми, що стояли перед країною. Потрібна була реконструкція
всього господарства.
3.«Реконструкція» Півдня. 3 хв.слайд №24, 25, 26
Читати
п.6 параграфу14 і знайти відповіді на питання:
1).
Які перетворення відбулися у сільському господарстві після Громадянської війни?
2).
Чому надання прав афроамериканцям викликало діяльність Ку-клукс-клану?
3). Коли завершилася Реконструкція? Яким
було значення Реконструкції і Громадянської війни?
УІ.
Узагальнення та систематизація знань 5 хв. Слайди № 27, 28, 29.
У ч и т е л ь. Сьогодні на уроці ми познайомилися
з історією США в 19 столітті. Давайте обговоримо
наші проблемні питання:
Ø Який шлях історичного розвитку є найбільш, на ваш погляд,
ефективним: революційний чи еволюційний ?
Ø Громадянську
війну в США ще називають другою революцією.
Згодні ви з цим твердженням чи
ні?
(Обговорення проблемних
питань у класі)
Самооцінка
учнів, заповнення карток.
|
Знаю і
пам’ятаю
|
0 – не розумію
? – недостатньо розумію
! – розумію, але не все запам’ятав
!! – розумію і пам’ятаю
|
|
1.
Причини громадянської війни
|
|
|
2. 1861 –
1865 рр.
|
|
|
3. 1862
р.
|
|
|
4. 1863
р.
|
|
|
5. 14
квітня 1865 р.
|
|
|
Аболіціонізм
Гомстеди
К К К
|
|
|
Реконструкція Півдня
|
|
Тестові
завдання 1хв.
Виберіть
правильний варіант відповіді:
1. Назвіть
період Реконструкції Півдня:
А) 1775 – 1783 рр.
Б) 1861 – 1865 рр.
В) 1865 – 1877 рр.
Г) 1866 – 1869 рр.
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
|
|
|
+
|
|
2. 14
квітня ___р.Лінкольн був вбитий прихильником плантаторів___:
А) 1864 р.
Б) 1865 р.
В) Дж. Бут
Г) В. Шерман
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
|
|
+
|
+
|
|
3. Кому
належать наступні слова: «…я прийняв
умови здачі, запропоновані генералом Борегером»
А) Лінкольну
Б) Джексону
В) Андерсону
Г) Монро
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
|
|
|
+
|
|
4.
Установіть відповідність:
А)
Дядя Сем 1. Символ
Демократичної партії
Б)
Хрест 2 Символ
Конфедерації
В)
Осел 3. Символ США
Г)
Слон 4. Символ
Ку-клукс-клану
5. Символ
Республіканської партії
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
|
3
|
4
|
1
|
5
|
5. Визначте
послідовність подій:
А) Заснування організації Ку-клукс-клан
Б) Проголошення Конфедерації штатів
Америки
В) Прийняття «Доктрини Монро»
Г)
Повстання Дж. Брауна
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
В
|
Г
|
Б
|
А
|
УІІ. Підсумки, домашнє завдання. 2 хв.
Обов’язково:
1. Прочитати
параграф 14 підручника.
2. Відповідати
на питання с.122 (усно).
Варіативно:
Підготувати повідомлення з вивченої теми на вибір:
«Економічний розвиток США в ХІХ ст і України в ХХІ: спільне і різне», «Чи
можливе було подолання кризи в США мирним шляхом?»