четвер, 4 січня 2018 р.

Зародження дисидентського руху в Україні  ( 11 клас)


Мета уроку та очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть
визначати причини, сутність і значення дисидентського руху, характеризувати особливості його зародження в Україні та його вимоги у порівнянні з міжнародними нормативно-правовими актами щодо захисту прав людини того часу;
доводити, що процеси лібералізації здійснили вплив на зрос­тання національної самосвідомості.

Методико-дидактичне забезпечення:
    О.Пометун Історія України: Підручник для 11 кл. загальноосвіт.навч.закл.       (рівень стандарту, академічний рівень). - К.: Грамота, 2011. - 320 с.
Презентація PowerPoint
Відео та аудіо записи  
Роздавальний  матеріал — уривок з Програми Робітничо-Селянської Спілки//Історія України. Документи. Матеріали/Упоряд. І.М.Скирда. -Х.: Ранок, 2009. - С. 213-214.

Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань
                Слово вчителя історії. Опозиційний рух, що був представлений трьома     основними течіями дисидентів,- непроста сторінка в історії України. Трагічна доля була уготована багатьом дисидентам. Методи їхнього опору були мирними, але чи досягли вони  певних результатів. Історик Іван Лисяк-Рудницький говорив: «Доки живе людина незгодна – доти живе й людство в цілому». Чи згодні ви з  цим?
Діалог з учнями:
-Чи вважаєте ви за необхідне критикувати політику, лідерів,їх дії?
-Як будете поводитись самі в разі незгоди?
- Чи можете ви відстоювати до кінця свої власні ідеї?

Гра « Ланцюжок  асоціацій»

   Асоціація №1
Включається музичний фрагмент з пісні « А за вікном майже весна…» групи «Океан Ельзи».
 
Асоціація № 2
Учням пропонується вислів, що був поширений серед інтелігенції радянських часів:
« Сюрреалізм - це те, що я відчуваю;
Реалізм - це те, що я бачу,
Соцреалізм -  це те, що я чую»

Асоціація № 3
Метод «Кроссенс»  (слайд 1-9)
(Ключове слово « відлига»
-         Ви знаєте, що період «відлиги» був основним змістом десталінізації. Хто хоче поділитися своєю думкою з цього приводу?

Учень: Дійсно, період відлиги, що був основним змістом десталінізації, сприяв духовному оновленню у житті суспільства: як бруньки на деревах, виникали твори представників інтелігенції, у яких спостерігались спроби розширити « межі соцреалізма», відповісти на питання, що замовчувались владою.


ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності
     Радянський Союз був наддержавою в другій половині ХХ ст. Чому ж його керівництво так панічно боялося інакодумців? Вивчення сьогоднішньої теми поможе нам це зрозуміти.
ІV. Оголошення теми, очікуваних результатів (слайд 10-11)
Сприйняття  і  осмислення нового матеріалу.
 Проблемне питання:
 - Чи складала діяльність дисидентів загрозу існуванню радянському режиму?
1.     Зародження дисидентського руху в Україні та його особливості.
Робота з поняттям.
     Прочитавши текст підручника (§ 18, п.1, аб.1), сформулюйте визначення  поняття “дисиденти”.  (слайд12)
Учитель:  визначити причини  появи дисидентського руху.
  Виступи учнів, опрацювання  тексту підручника,  додаткового матеріалу.
(слайд 13-14)
     Знайомство з дисидентами ми почнемо з програмного  документу однієї з перших і найвідоміших опозиційних організації - Української робітничо-селянської спілки (УРСС). (слайд 15)
Групова робота з документом.
1 група: Поміркуйте над причинами виникнення цієї організації.
2 група: Якими були мета, завдання організації?
3 група: Які особливості організації можна виділити, виходячи з документу?
Презентація роботи груп. Фіксація в зошитах основних тез.
(Про результати діяльності УРСС дізнаємося з підручника (ст.143)).
Знайомство з діяльністю Л.Лукьяненка
Хто знає або чув щось про  сучасну  діяльність Л Лук’яненка? (слайд 16-17)

Групова робота з текстом підручника (§ 18, п.1, ст.143-144) та додатковим матеріалом
  1 група: Чому дисидентський рух виник саме в кінці 50-х рр. ХХ ст.?
2 група: Якими були течії   дисидентського руху в Україні?
(Результат подайте у вигляді схеми). (слайд 18)
3 група: Визначте особливості дисидентського руху в Україні.
Презентація роботи груп. Фіксація в зошитах основних тез. (слайд 19-20)

Робота з картою  Яку додаткову інформацію про дисидентський рух можна отримати з карти? (слайд 21)
 Форми і методи боротьби дисидентів (обговорення  питання) ( слайд 22-23)
Визначення поняття:  САМВИДАВ 
Робота з візуальними джерелами (слайд 26-27)
Осередок українського дисиденства становили шестидесятники.
Що вам відомо про діяльність шестидесятників?   Виступи учнів 
Робота І.Дзюби  «Інтернаціоналізм чи русифікація?» (слайд 28)
Читання вірша Ліни Костенко

 Історичне значення національно-визвольного, дисидентського руху полягає в наступному:
1. Дисиденти продемонстрували мужність в боротьбі проти тоталітарного режиму.
2. Своєю діяльністю вони пробуджували національну самосвідомість народу.
3. Їх боротьба стала прикладом для майбутніх борців за незалежність.
4. Дисиденти розхитували основи тоталітарного режиму.
5.  Дисиденти демонстрували світовій громадськості реальну картину з правами людини в Україні.
6.  Без досвіду їхньої боротьби була б неможлива сучасна незалежна Україна.
7.  В. Мороз писав,що їх жертви не були марними. «Віра виникає тоді, коли є мученики, а знищені стають прапором».
VІ. Систематизація  і узагальнення  знань.
Відповідь на проблемне питання.   Метод «Займи позицію»  
VІI. Підведення підсумків уроку
       Що нового дізнались на уроці,  що вразило?

Інструктаж домашнього завдання.
Д/з  — підготуватися до уроку узагальнення за конспектами та підручником  (§12-18).








Додаток

Із Програми Української Робітничо-Селянської Спілки 1959 р.

      Ми боремося за самостійну Україну. ...
      Методи досягнення цієї мети — мирні, конституційні ...
  УРСС стоїть на  грунті міжнародного комунізму і поділяє теорію революційного марксизму-ленінізму.
     Ідея створення самостійної України            зі своєю міцною економікою і високорозвиненою національною культурою здавна захоплює світлі голови нашої нації, а скривджений український люд завжди жадав і, при нагоді, відчайдушно воював за самостійність, із якою він пов'язує всі свої надії на кращу долю.
     Перший етап цього періоду боротьби — боротьба за демократичні свободи, політичні права. Усі народи радянського Союзу стогнуть під ярмом рабської неволі. Це ярмо вже старе, і український народ разом з іншими радянськими народами скоро розіб'є його на тріски. ...
     Другим етапом нашої боротьби буде боротьба за вихід України із Союзу і утворення самостійної держави.  ...
    Ми, партія УРСС, є партія інтернаціоналістів. Боротьбу за самостійну Україну ми розвиватимемо разом із громадянами інших національностей, які населяють Україну. ...
    Завдання УРСС полягає в тому, щоб домогтися: установлення режиму законності; відновлення і дотримання демократичних норм Конституції; скасування посад партійної номенклатури; аби судді і прокурори були незалежними і підкорялися тільки законові, вони не повинні бути членами партії; скасування антиконституційного закону, за яким комуніста не можна судити, доки райком партії не виключить його з КПРС — суд для всіх громадян, незалежно від їхньої посади, партійності;... заборона заслання і вислання засуджених на Україні громадян УРСР за межі національної території.