Мета уроку:
- охарактеризувати
й дати оцінку основним подіям Національно-визвольної війни 1648- поч. 1649 рр.,
визначити їх значення;
- розвивати в
учнів уміння працювати з картою, історичними джерелами, робити висновки;
- визначити
значення історичних подій, висловлювати свою думку щодо них;
- виховувати в
учнів патріотичні почуття, національну самосвідомість.
Основні поняття: Національно-визвольна війна.
Основні події: травень 1648р.- бій під Жовтими Водами і Корсунем, вересень 1648р.-
Пилявецька битва, вересень-жовтень 1648 р.- облога Львова і Замостя, грудень
1648р.- урочистий в’їзд Б.Хмельницького в Київ.
Методико-дидактичне забезпечення: підручник , карта «Національно-визвольна війна
українського народу 1648-1657рр.», тексти документів, ілюстрації битв,
мультимедійний проектор, слайди.
Тип уроку:
урок засвоєння нових знань
Очікувані результати
Після
уроку учні зможуть:
- показувати
на карті напрямки походів під час визвольної війни, місця найголовніших битв;
- визначати
хронологію основних подій, давати їм характеристику;
-
удосконалювати вміння працювати з історичними джерелами, аналізувати їх, робити
висновки, висловлювати свою думку щодо основних подій, складати хронологічну
таблицю.
План проведення уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
з класом
1. Назвіть
причини Національно-визвольної війни українського
народу проти Речі Посполитої.
2. Коли вона
розпочалась і хто її очолив?
3. Назвати
основні періоди війни, їх хронологічні межі.
Ш. Мотивація навчальної діяльності
IV. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку
- Поставити запитання до теми уроку , які
записуються на дошці і в зошитах.
-
Зіставте поставлені питання з планом вивчення нового матеріалу
(демонструється на мультимедійній дошці) і визначте цілі уроку
Розповідь супроводжується показом на карті.
V. Вивчення нового матеріалу
Під час вивчення основних подій результати
роботи заносимо в хронологічну таблицю, яку почнемо складати сьогодні і
продовжуватимемо на наступних уроках.
Період
|
Основні події
|
Результат
|
|
воєнні
|
політичні
|
||
Робота в групах
Клас поділяється на групи і, працюючи з
картами, схемами битв, документами та ілюстраціями, розглядають події
1648-1649рр.
1 група-
битва під Жовтими Водами
2 група- битва під Корсунем
3 група
– битва під Пилявцями
4 група- облога Львова, облога Замостя
Завдання для 1, 2, 3 групи
1. Складіть розповідь про хід битви
2. Як ви думаєте, чому українському війську
вдалося перемогти в цій битві?
3.Знайдіть у тексті документа підтвердження
того, як проявився талант Б.Хмельницького як полководця.
4. Визначте наслідки та значення цієї битви.
Завдання для 4
групи
1. З якою метою Б.Хмельницький здійснив
облогу Львова та Замостя?
2. Складіть розповідь про облогу Львова та
Замостя, використовуючи текст підручника та документи.
Робота з картою
1.Визначте напрямок руху повстанської армії у
перший період війни
2. Позначте на контурній карті місця переможних битв 1648 року.
Перевірка результатів роботи в групах 1,2,3
В ході вивчення всі учні працюють над заповненням таблиці.
(демонстрація репродукції картини Самокіша «Бій максима Кривоноса з Яремою Вишневецьким»
- слайд)
Використовуючи
наведені факти, доведіть, що повстання козаків набуло характеру
національно-визвольної війни.
Розповідь учителя
Після перемоги
козацьких військ під Пилявцями, польські війська тікали на Захід.
(Робота з
картою) Які міста здобули козаки? На
початку жовтня 1648 року козаки підступили до Львова і 5 жовтня військо,
очолюване М.Кривоносом захопило Високий Замок. 21 жовтня міщани заплатили козакам грошовий
викуп і 26 жовтня козацьке військо
виступило до Замостя. 6 листопада почалася облога Замостя.
Перевірка результатів роботи 4 групи
Робота з картою
Позначити на
контурній карті облогу Львова та
Замостя.
Проблемне завдання
Чому Богдан
Хмельницький, який у даний момент міг не тільки взяти Замостя, а піти далі і
знищити Річ Посполиту, вирішив повернути на Наддніпрянщину. Як ви думаєте, чому
Б.Хмельницький вчинив саме так? Свою відповідь обгрунтуйте.
Орієнтована
відповідь:
1) нестача
гармат, набоїв, харчів
2) епідемія
чуми
3) повернення
татар до Криму
4) скорочення
козацького війська
5) загроза нападу на Київщину і Чернігівщину
литовської армії.
Пояснення
учителя
23 грудня 1648 року – Б.Хмельницький урочисто
виступає в Київ ( демонстрація на слайді
картини «Урочистий в’їзд Б.Хмельницького в Київ»). Його радо вітало населення.
Київський митрополит Сильвестр Косів і Єрусалимський патріарх Паїсій
благословили переможців.
- Яке почуття
викликає у вас ця картина? Чому гетьмана
порівнювали з Мойсеєм?
VІ.Узагальнення та систематизація знань
Інтерактивна вправа «Шість капелюхів мислення»
«Білий»-
перерахувати історичні події, дати, факти.
«Червоний»- виразити почуття, оціночне судження з приводу
вивчення нового матеріалу.
«Чорний» -
виділити негативні наслідки, тенденції та проблеми.
«Жовтий»- узагальнити все позитивне
«Зелений» - в
будь-якій оригінальній формі представити результат вивченого
«Синій»- сформулювати загальні висновки, рефлексивні
думки, ідеї з приводу вивчення нового
матеріалу.
VIІ. Підсумок уроку
Аналіз роботи
учнів на уроці, виставлення оцінок
VIIІ.
Інструктаж з виконання домашнього
завдання
§ 16- опрацювати
І-
стор. 126 питання № 4 (п)
ІІ – стор 126
питання № 5-6 (п)
Ш- творче завдання:
опишіть одну із битв від імені учасника.