понеділок, 25 грудня 2017 р.

Тема уроку: Розгортання Національно-визвольної війни в 1648-1649 рр.
(8клас)
Мета уроку:
- охарактеризувати й дати оцінку основним подіям Національно-визвольної війни 1648- поч. 1649 рр., визначити їх значення;
- розвивати в учнів уміння працювати з картою, історичними джерелами, робити висновки;
- визначити значення історичних подій, висловлювати свою думку щодо них;
- виховувати в учнів патріотичні почуття, національну самосвідомість.
Основні поняття: Національно-визвольна війна.
Основні події: травень 1648р.- бій під Жовтими Водами і Корсунем, вересень 1648р.- Пилявецька битва, вересень-жовтень 1648 р.- облога Львова і Замостя, грудень 1648р.- урочистий вїзд Б.Хмельницького в Київ.
Методико-дидактичне  забезпечення: підручник , карта «Національно-визвольна війна українського народу 1648-1657рр.», тексти документів, ілюстрації битв, мультимедійний проектор, слайди.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Очікувані результати
Після уроку  учні зможуть:
- показувати на карті напрямки походів під час визвольної війни, місця найголовніших битв;
- визначати хронологію основних подій, давати їм характеристику;
- удосконалювати вміння працювати з історичними джерелами, аналізувати їх, робити висновки, висловлювати свою думку щодо основних подій, складати хронологічну таблицю.
                                        План проведення уроку
                                            
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
    Бесіда  з класом
1. Назвіть причини Національно-визвольної війни  українського народу проти Речі Посполитої.
2. Коли вона розпочалась і хто її очолив?
3. Назвати основні періоди війни, їх хронологічні межі.
Ш. Мотивація навчальної діяльності
IV. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку
  - Поставити запитання до теми уроку , які записуються на дошці і в зошитах.
  -  Зіставте поставлені питання з планом вивчення нового матеріалу (демонструється на мультимедійній дошці) і визначте цілі уроку
  Розповідь супроводжується показом на карті.

V. Вивчення нового матеріалу
  Під час вивчення основних подій результати роботи заносимо в хронологічну таблицю, яку почнемо складати сьогодні і продовжуватимемо на наступних уроках.
   Період
              Основні          події
   Результат
   воєнні
  політичні





 Робота в групах
 Клас поділяється на групи і, працюючи з картами, схемами битв, документами та ілюстраціями, розглядають події 1648-1649рр.
 1 група- битва під Жовтими Водами
 2 група- битва під Корсунем
 3 група – битва під Пилявцями
 4 група-  облога Львова, облога Замостя
 
Завдання для 1, 2, 3 групи
  1. Складіть розповідь про хід битви
  2. Як ви думаєте, чому українському війську вдалося перемогти в цій битві?
  3.Знайдіть у тексті документа підтвердження того, як проявився талант Б.Хмельницького як полководця.
  4. Визначте наслідки  та значення цієї битви.
 Завдання для 4 групи
  1. З якою метою Б.Хмельницький здійснив облогу Львова та Замостя?
  2. Складіть розповідь про облогу Львова та Замостя, використовуючи текст підручника та документи.

Робота з картою
 1.Визначте напрямок руху повстанської армії у перший період війни
  2. Позначте на  контурній карті  місця переможних битв 1648 року.

Перевірка результатів роботи в групах 1,2,3
В ході вивчення всі учні працюють  над заповненням таблиці.
(демонстрація  репродукції картини Самокіша  «Бій максима Кривоноса з Яремою Вишневецьким» - слайд)
Використовуючи наведені факти, доведіть, що повстання козаків набуло характеру національно-визвольної війни.

Розповідь учителя
Після перемоги козацьких військ під Пилявцями, польські війська тікали на Захід.
(Робота з картою) Які міста здобули козаки?  На початку жовтня 1648 року козаки підступили до Львова і 5 жовтня військо, очолюване М.Кривоносом захопило Високий Замок.  21 жовтня міщани заплатили козакам грошовий викуп і 26 жовтня козацьке військо  виступило до Замостя. 6 листопада почалася облога Замостя.
Перевірка результатів роботи 4 групи
 Робота з картою
Позначити на контурній карті облогу  Львова та Замостя.

Проблемне завдання
Чому Богдан Хмельницький, який у даний момент міг не тільки взяти Замостя, а піти далі і знищити Річ Посполиту, вирішив повернути на Наддніпрянщину. Як ви думаєте, чому Б.Хмельницький вчинив саме так? Свою відповідь обгрунтуйте.
 Орієнтована відповідь:
1) нестача гармат, набоїв, харчів
2) епідемія чуми
3) повернення татар до Криму
4) скорочення козацького війська
5)  загроза нападу на Київщину і Чернігівщину литовської армії.

Пояснення учителя
 23 грудня 1648 року – Б.Хмельницький урочисто виступає в Київ ( демонстрація на слайді  картини «Урочистий вїзд Б.Хмельницького в Київ»). Його радо вітало населення. Київський митрополит Сильвестр Косів і Єрусалимський патріарх Паїсій благословили переможців.
- Яке почуття викликає у вас ця картина?  Чому гетьмана порівнювали з Мойсеєм?

VІ.Узагальнення та систематизація знань
   Інтерактивна вправа  «Шість капелюхів мислення»
«Білий»- перерахувати історичні події, дати, факти.
«Червоний»-  виразити почуття, оціночне судження з приводу вивчення нового матеріалу.
«Чорний» - виділити негативні наслідки, тенденції та проблеми.
«Жовтий»-  узагальнити все позитивне
«Зелений» - в будь-якій оригінальній формі представити результат вивченого
«Синій»-  сформулювати загальні висновки, рефлексивні думки, ідеї  з приводу вивчення нового матеріалу.
VIІ. Підсумок уроку
Аналіз роботи учнів на уроці, виставлення оцінок
 VIIІ. Інструктаж з виконання  домашнього завдання
 § 16- опрацювати
 І-  стор. 126 питання № 4 (п)
ІІ – стор 126 питання № 5-6 (п)
Ш- творче завдання: опишіть одну із битв від імені учасника.