Мета уроку:
- ознайомити учнів з воєнно-політичними подіями
Національно-визвольної війни українського народу в 1649-1651рр
- розвивати уміння визначати причинно-наслідкові зв’язки, порівнювати, робити висновки , працювати з
матеріалами підручника і документами
- продовжити роботу по заповненню таблиці «Основні події
війни 1648-1657рр.»
- гордитися героями визвольної війни, прагнути
наслідувати кращі моральні якості борців за незалежність України.
Основні поняття: автономія
Основні дати:
червень-серпень 1649 р. – облога Збаража, серпень 1649р. – Зборівська
битва, 8 серпня 1649р.- Зборівський
договір, червень 1651р. – битва під
Берестечком, 18 вересня 1651р. – Білоцерковський договір.
Методико-дидактичне забезпечення: підручник, карта
«Національно-визвольна війна українського народу 1648-1657рр.», картосхеми битв, картки з документами, мультимедійний
проектор, слайди, контурні карти,
кінофільм «Вогнем і мечем»
Тип уроку: урок засвоєння
нових знань
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
- характеризувати основні події 1649-1651рр., пояснювати
їх значення;
- показувати на карті напрямки найважливіших козацьких
походів, місця найголовніших битв, територію Української гетьманської держави
за Зборівським договором;
- визначати хронологічну послідовність подій;
- удосконалювати уміння аналізувати й узагальнювати
історичні явища та події працювати з історичними джерелами, робити висновки й
порівняння
План проведення уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Метод
«Мікрофон»
- Яка з подій Національно-визвольної війни українського
народу проти Речі Посполитої 1648- початку 1649 років справила на вас найбільше
враження? Чому?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
перегляд уривку з
х/ф «Вогнем і мечем» про осаду Збаражу (2-3хв.)
Учитель (
розповідь супроводжує показом на карті)
Невдовзі після
укладення Переяславського перемир’я у Варшаві було розроблено план наступу на козацьку
територію силами польського та
литовського війська. Згодом поляки порушили перемир’я і розпочали наступ на Південно-Східну Волинь.
IV. Оголошення мети та очікуваних результатів уроку
V. Сприйняття та усвідомлення навчального
матеріалу
План вивчення
1. Зборівсько - Збаражська кампанія 1649 року.
2. Зборівський договір
3. Берестецька битва
4. Білоцерковський мирний договір.
Робота в групах.
1 група – опрацьовує документи і матеріали про облогу Збаража
2 група – опрацьовує документи і матеріали про хід Зборівської
битви.
Завдання:
1. Як відбувалася Збаражсько-Зборівська кампанія і чим
вона скінчилася?
2. Складіть розповідь про Зборівську битву,
використовуючи документ, підручник, картосхему.
3. Як ви думаєте, що примусило Хмельницького піти на переговори і
підписати мирний договір?
Здалегідь підготовлений учень розповідає про підписання Зборівського договору та основні його положення ( учні роблять записи у зошитах)
Основні положення Зборівського договору
- Річ Посполита
визнавала автономію України у складі Брацлавського, Київського і Чернігівського
воєводств, де дозволялось жити тільки православним;
- реєстр козаків – 40 тисяч чоловік;
- підтверджувалися права та привілеї козацтва;
- Чигирин переходив у володіння гетьмана;
- учасникам війни оголошувалась амністія;
- питання
скасування унії відкладалось до розгляду його сеймом;
- Київський митрополит ставав членом польського сейму;
- єзуїтам заборонялось відкривати свої школи в Києві;
- державні посади повинні були займати тільки православні.
Запитання : яке значення мав договір?
- Міжнародне визнання автономії козацької України.
Робота із словником: визначення поняття «автономія»
Робота в групах, дослідження,
як надалі розвивалися події війни.
1 група - опрацьовує матеріали про Берестецьку битву
Завдання
1. Опишіть битву, використовуючи документи, картосхему;
2. Яку роль
відігравали татари в битві;
3. Хто з соратників Б.Хмельницького відіграв вирішальну
роль у битві?
4. Чим закінчилась битва для українського війська?
2 група – опрацьовує
питання про Білоцерківський договір.
Завдання:
1. Визначте причини підписання договору.
2. Якими були умови цього договору?
Умови Білоцерковського договору
1. Територія козацької
України обмежувалась київським
воєводством, де козаки мали проживати тільки в королівських маєтках
2. Козацький реєстр – 20 тисяч чоловік
3. Повернення шляхти і чиновників до своїх маєтків
4. Решта козаків повинна була повернутися до своїх панів
як кріпаки
5. Зобов’язання гетьмана розірвати союз із Кримом та відіслати з
України татарські загони
6. Гетьман мав присягнути польському королю
Запитання: які наслідки
мав Білоцерковський договір?
- Урізання території України, повстання проти гетьмана, переселення селян і козаків на
Слобожанщину (територія Російської держави),
ослаблення сил Національно –визвольної війни.
Робота з картою: визначити і
позначити на контурній карті міста
найважливіших битв , позначити міста, де були підписані договори.
VІ. Узагальнення та
систематизація знань
І варіант
Заповніть таблицю, записавши у стовпчики відповідні
номери умов Зборівського та Білоцерківського договорів .
1) Влада гетьмана поширюється на Київщину, Чернігівщину,
Брацлавщину; 2) влада гетьмана обмежується Київщиною; 3) польська шляхта повертається до своїх
маєтків в Україні; 4) польській шляхті, єзуїтам, орендарям-євреям заборонено
жити на території Гетьманщини; 5) козацький реєстр становить 40 тисяч осіб; 6) козацький
реєстр становить 20 тисяч осіб; 7) державні посади в Гетьманщині обіймають
тільки православні; 8) учасникам повстання оголошується амністія.
Зборівський договір
|
Білоцерковський договір
|
1,4,5,7,8
|
2,3,6,8
|
ІІ варіант
Дати відповіді на
питання:
- Які найбільші
битви відбулися в 1649-1651рр.?
- Який договір – Зборівський чи Білоцерківський – мав більш негативні наслідки для України? Чому?
- У чому проявилась автономія України?
VII. Підсумок уроку
Аналіз роботи
учнів на уроці, виставлення оцінок
VШ. Інструктаж з виконання домашнього завдання
§
17 – опрацювати
Заповнити
порівняльну таблицю «Зборівський і Білоцерківський договори»
План
|
Зборівський
договір
|
Білоцерковський
договір
|
Дата
ухвалення
|
||
Унаслідок
якої подій ухвалений
|
||
Територія
Гетьманщини
|
||
Козацький
реєстр
|
||
Становище
селян
|
||
Інші питання
|