понеділок, 25 грудня 2017 р.

Тема уроку:    Воєнно-політичні події  1649-1651 років.  (8клас)
Мета уроку:
- ознайомити учнів з воєнно-політичними подіями Національно-визвольної війни українського народу в 1649-1651рр
- розвивати уміння визначати причинно-наслідкові звязки, порівнювати, робити висновки , працювати з матеріалами підручника і документами
- продовжити роботу по заповненню таблиці «Основні події війни 1648-1657рр.»
- гордитися героями визвольної війни, прагнути наслідувати кращі моральні якості борців за незалежність України.
Основні поняття: автономія
Основні дати: червень-серпень 1649 р. – облога Збаража, серпень 1649р. – Зборівська битва,  8 серпня 1649р.- Зборівський договір,  червень 1651р. – битва під Берестечком, 18 вересня 1651р. – Білоцерковський договір.
Методико-дидактичне забезпечення:  підручник, карта «Національно-визвольна війна українського народу 1648-1657рр.»,  картосхеми битв,  картки з документами, мультимедійний проектор, слайди, контурні карти,  кінофільм «Вогнем і мечем»
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
- характеризувати основні події 1649-1651рр., пояснювати їх значення;
- показувати на карті напрямки найважливіших козацьких походів, місця найголовніших битв, територію Української гетьманської держави за Зборівським договором;
- визначати хронологічну послідовність подій;
- удосконалювати уміння аналізувати й узагальнювати історичні явища та події працювати з історичними джерелами, робити висновки й порівняння
                                                     План проведення уроку 
 І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
    Метод «Мікрофон»
- Яка з подій Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої 1648- початку 1649 років справила на вас найбільше враження? Чому?
ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності
  перегляд уривку з х/ф «Вогнем і мечем» про осаду Збаражу (2-3хв.)
 Учитель ( розповідь супроводжує показом на карті)
Невдовзі  після укладення Переяславського перемиря у Варшаві було розроблено план наступу на козацьку територію силами польського  та литовського війська. Згодом поляки порушили перемиря і розпочали наступ на Південно-Східну Волинь.
IV. Оголошення мети та очікуваних результатів уроку
 V.  Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
                               План вивчення
1. Зборівсько - Збаражська кампанія 1649 року.
2. Зборівський договір
3. Берестецька битва
4. Білоцерковський мирний договір.
         Робота в групах.
  1 група – опрацьовує документи і матеріали про облогу Збаража
  2 група – опрацьовує документи і матеріали про хід Зборівської битви.
            Завдання:
1. Як відбувалася Збаражсько-Зборівська кампанія і чим вона скінчилася?
2. Складіть розповідь про Зборівську битву, використовуючи документ, підручник, картосхему.                                                                                                                               3. Як ви думаєте, що примусило Хмельницького піти на переговори і підписати мирний договір?
Здалегідь  підготовлений учень розповідає про  підписання Зборівського договору  та основні його положення  ( учні роблять  записи у зошитах)
           
Основні положення Зборівського договору
-  Річ Посполита визнавала автономію України у складі Брацлавського, Київського і Чернігівського воєводств, де дозволялось жити тільки православним;
- реєстр козаків – 40 тисяч чоловік;
- підтверджувалися права та привілеї козацтва;
- Чигирин переходив у володіння гетьмана;
- учасникам війни оголошувалась амністія;
- питання  скасування унії відкладалось до розгляду його сеймом;
- Київський митрополит ставав членом польського сейму;
- єзуїтам заборонялось відкривати свої школи в Києві;
- державні посади повинні були займати тільки православні.
Запитання : яке значення мав договір?
- Міжнародне визнання автономії козацької України.
Робота  із словником: визначення поняття «автономія»
Робота в групах, дослідження, як надалі розвивалися події війни.
1 група - опрацьовує  матеріали про Берестецьку битву
Завдання
1. Опишіть битву, використовуючи документи, картосхему;
 2. Яку роль відігравали татари в битві;
3. Хто з соратників Б.Хмельницького відіграв вирішальну роль у битві?
4. Чим закінчилась битва для українського війська?
2 група – опрацьовує питання про Білоцерківський договір.
Завдання:
1. Визначте причини підписання договору.
2. Якими були умови цього договору?
                                Умови Білоцерковського договору
1. Територія козацької  України  обмежувалась київським воєводством, де козаки мали проживати тільки в королівських маєтках
2. Козацький реєстр – 20 тисяч чоловік
3. Повернення шляхти і чиновників до своїх маєтків
4. Решта козаків повинна була повернутися до своїх панів як кріпаки
5. Зобовязання гетьмана розірвати союз із Кримом та відіслати з України татарські загони
6. Гетьман мав присягнути польському королю
   Запитання:  які наслідки мав  Білоцерковський договір?
- Урізання території України, повстання проти  гетьмана, переселення селян і козаків на Слобожанщину (територія Російської держави),  ослаблення сил Національно –визвольної війни.
  Робота з картою:  визначити і позначити на контурній карті  міста найважливіших битв , позначити міста, де були підписані договори.

VІ.  Узагальнення та систематизація знань
            І варіант
Заповніть таблицю, записавши у стовпчики відповідні номери умов Зборівського та Білоцерківського договорів .
1) Влада гетьмана поширюється на Київщину, Чернігівщину, Брацлавщину; 2) влада гетьмана обмежується Київщиною;  3) польська шляхта повертається до своїх маєтків в Україні; 4) польській шляхті, єзуїтам, орендарям-євреям заборонено жити на території Гетьманщини; 5) козацький реєстр становить 40 тисяч осіб; 6) козацький реєстр становить 20 тисяч осіб; 7) державні посади в Гетьманщині обіймають тільки православні; 8) учасникам повстання оголошується амністія.

     Зборівський  договір
    Білоцерковський договір
    1,4,5,7,8
   2,3,6,8


              ІІ варіант
  Дати відповіді на питання:
- Які  найбільші битви відбулися в 1649-1651рр.?
- Який договір – Зборівський чи  Білоцерківський – мав  більш негативні наслідки для України? Чому?
- У чому проявилась автономія України?
VII. Підсумок уроку
 Аналіз роботи учнів на уроці, виставлення оцінок
VШ. Інструктаж з виконання  домашнього завдання
     § 17 – опрацювати
     Заповнити порівняльну таблицю «Зборівський і Білоцерківський договори»
План
Зборівський договір
Білоцерковський договір
Дата ухвалення


Унаслідок якої подій ухвалений


Територія Гетьманщини


Козацький реєстр


Становище селян


Інші питання