понеділок, 25 грудня 2017 р.

Тема уроку:  Українська  козацька  держава – Гетьманщина ( 8клас)
Мета уроку:
- ознайомити учнів із початком формування Української держави;
- розглянути політичний, адміністративно-територіальний та військовий устрій Української козацької держави, її внутрішню та зовнішню політику;
- розвивати навики аналізу, вміння порівнювати різні типи історичних держав, висловлювати свою точку зору;
- виховувати повагу до історичного минулого держави, національну самосвідомість
Основні поняття: Гетьманщина, полково-сотенний устрій, республіка
Методико-дидактичне забезпечення: підручник, карта «Українська козацька держава у 1648-1651рр.», картки з документами, навчальна таблиця «Гетьманська держава Б.Хмельницького».
Тип уроку:  урок засвоєння нових знань
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
- характеризувати політичний, адміністративно-територіальний устрій, називати зміни, які відбулися в соціально-економічному житті України;
- показувати на карті українські землі, що увійшли до складу Української гетьманської держави;
- аналізувати матеріал, працювати з історичними джерелами, робити висновки, узагальнення і порівняння, висловлювати свою точку зору.
                                            План проведення уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
 1. Бесіда з класом:
- Коли та за яких умов був підписаний Зборівський мирний договір?
- Який зміст цього договору?
- Яке значення мав договір в історії України?
 2. Вибіркова перевірка  заповнення таблиці
Ш. Мотивація навчальної діяльності
   Вступне слово учителя
 В результаті переможних битв значна частина території України була визволена від поляків. На цій території постала новоутворена Українська держава – Військо Запорозьке, або Гетьманщина. Влада в державі спиралася на козацькі порядки. В цій державі були здійснені важливі соціально-економічні перетворення, які суттєво покращили становище українського народу.
IV. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів
V. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
                           План вивчення
1. Головні засади розбудови української держави.
2. Політичний, адміністративно - територіальний та військовий устрій Української держави.
3. Українська армія.
4. Судочинство. Фінансова система
5. Зміни в соціально - економічному житті.
Учитель
 У 1648 році на звільненій українській території затвердилась нова влада, яка спиралась на нові порядки. Це поклало початок козацькій державі.
 Бесіда
1. Які важливі чинники, на вашу думку, сприяли формуванню української держави?
2. Чому ми говоримо про формування Української держави?
 Давайте розглянемо карту. За часів Богдана Хмельницького територія Української держави простягалася майже на 200 тис. кв.км. На цих землях проживало понад 3 млн. осіб.
   Слово надається учню, який підготував випереджальне завдання ( виступ учня, короткі записи в зошитах)
   Орієнтована відповідь.
Вперше  в історії української  суспільно-політичної думки було чітко сформульовані фундаментальні основи національної державної ідеї:
- право українського народу на створення власної держави в етнічних межах його проживання;
- незалежність і соборність української держави;
- генетичний звязок козацької державності з Київською Руссю, спадкоємність кордонів, традицій та культури княжої доби.
   Практична робота
- На основі роботи зі схемами (посібник Буштрук О.В. «Історія України» 7-8 кл), таблицею, картою визначити:
1) Як змінювалась назва держави?
2) Як змінився адміністративно-територіальний устрій українських земель після їхнього визволення від польського панування?
3) Найвищий орган влади в козацькій республіці.
4) В чому, на вашу думку, полягає сила і слабкість такого органу влади?
5) Столицю держави і показати її на карті.
6) Назвати й показати полкові міста на 1649 рік.
- На основі опрацювання документу (с.134 підручника В.Власова «Історія України» 8 кл.)
 дати відповіді на питання:
1) Чому венеціанський посол Альберто Віміна високо оцінював діяльність  старшинської Ради?
2) Чому  Альберто Віміна порівнює Українську  державу з античною Спартою?
Розповідь учителя про українську армію.
  В ході вивчення війни ми побачили,що держава не може існувати без армії. Зусиллями Б.Хмельницького було створено одну з найбільших армій у тогочасній Європі. Її чисельність сягала 100-150 тисяч осіб. Ядро армії – козацьке військо (наймані полки, розвідка, артилерія). До 1649 року було створено кінноту. Спеціальні загони постачали зброю, продовольство, виконували сторожову, санітарну служби.
 Бесіда:
- Відомо, що Б.Хмельницький залучив до козацької армії талановитих полководців. Пригадайте їхні прізвища. Що їх усіх об’єднувало?  ( Любов до Батьківщини, прагнення визволитися від чужеземного панування).
   Робота  зі схемою:
1) Як було організовано судочинство в Україні?
2) Дайте характеристику фінансовій системі.

   Тестування. (Робота в парах)
 Позначте соціально-економічні зміни, що відбулися в козацькій Україні
а) Формування української гетьманської монархії
б) Зникнення князів, магнатів, великої, середньої шляхти
в) Зникнення католицького духівництва та орендаторів
г) Перетворення козаків на землевласників, що зосередили понад 80% українських земель
д) Перетворення козацтва на привілейований стан
е) перетворення селянства на кріпаків козацької старшини
є) Отримання селянством особистої свободи та прав власності на землю
 
   Висновок.
Таким чином, Українська держава створювалась у ході війни і як творчість українського народу і як наполеглива діяльність лідерів Визвольної війни.
VІ. Узагальнення і систематизація знань
  Закінчіть речення
1) Українська держава із середини XVII ст. мала офіційну назву …  (Гетьманщина)
2) Українську державу очолював …  (гетьман)
3) Внутрішньою та зовнішньою політикою Гетьманщини опікувалася … (Генеральна канцелярія)
4) Територія Гетьманщини поділялася на …  (полки, сотні, курені)
5) На свої посади полковники призначалися  …  (гетьманом)
6) Казною гетьманської України відав …  (Генеральний підскарбій)
7) Охоронцем державної печатки був …  (Генеральний писар)
8) Генеральна Старшина при  гетьмані складала …  (Старшинську раду)

VІІ. Підсумок уроку
1. Співвідношення очікуваних результатів уроку з реально виконаними.
2. Рефлексія.
3. Висновки.
VIІ. Інструктаж з виконання  домашнього завдання
    § 18 опрацювати
    І – відповідати на питання після параграфу
    ІІ – скласти невеличкий кросворд з теми (6-7 слів)
    Ш – творче завдання: доведіть, що козацька держава була спадкоємницею Київської Русі.