понеділок, 25 грудня 2017 р.

Тема уроку: Передумови Національно-визвольної війни українського народу 1648-1657рр.  (8 клас)
Мета уроку:
- визначити причини та передумови Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої;
- дати характеристику постаті Б. Хмельницького та його сподвижників;
- розвивати уміння аналізувати та порівнювати історичні джерела, робити висновки, виділяти головне, визначати причини історичних подій;
- виховувати  патріотичні почуття.
Основні поняття:  національно-визвольна війна, характер війни, рушійні сили.
Опорні дати: 1648-1657рр.- національно-визвольна війна, 1595-1657рр.- роки життя Б.Хмельницького.
Методико-дидактичне забезпечення: підручник, карта «Національно-визвольна війна 1648-1657рр.», документи, портрет Б.Хмельницького, мультімедійне обладнання, слайди, кадр із фільму «Богдан Хмельницький»
Тип уроку : урок засвоєння нових знань
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть
- пояснювати терміни і поняття;
- визначати причини та передумови Національно-визвольної війни;
- скласти історичний портрет Б.Хмельницького;
- аналізувати та порівнювати історичну інформацію, робити висновки, виділяти головне, визначати роль діячів в історичному процесі.
                                                 План проведення уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
 Показ кадру із художнього фільму «Богдан Хмельницький», який розповідає  про початок війни. (2-3хв.)
  Учитель.
Після козацько-селянських повстань кінця XVI- початку XVII століття  український народ усвідомлював, хто є його ворогом. В середині XVII  століття національно-визвольна боротьба, боротьба за звільнення з-під влади Речі Посполитої розгортається з новою силою.
Ш. Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів
IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
                              План вивчення
1. Причини, характер, рушійні сили війни.
2. Періодизація Національно-визвольної війни
3. Б.Хмельницький та його соратники
4. Підготовка визвольної війни.
  Робота за історичними джерелами ( підготовлений роздавальний матеріал)
   Завдання: проаналізувати документи та визначити причини та передумови війни, зробити записи в зошитах. Обговорити в парах, результати обговорення представити класу.
             Передумови війни:
1. Формування української ранньоновітньої нації, яка в межах Речі Посполитої не мала шансів на повноцінний розвиток.
2. Перетворення козацтва на провідну політичну силу.
3. Поширення в Україні ідей боротьби за національну незалежність і особисту свободу людини, що набули в цей час поширення в Європі.
4. Засилля в Україні польських магнатів і шляхтичів.
                  Причини війни:
1. Посилення  соціально-економічного гніту
2. Посилення нацонально-релігійного гніту
3. Обмеження прав і свобод українського казацтва
4. Слабкість вищої влади Речі Посполитої, яка не могла контролювати дії польської шляхти.
Завдання класу : використовуючи  текст параграфу, визначити  рушійні сили, завдання і характер війни.
          Прогнозовані відповіді:
Рушійні сили – козацтво, селянство, частина українського духовенства, дрібна і середня православна шляхта.
Завдання – знищення польського панування, створення власної держави, скасування кріпацтва, наділення селян землею.
Характер війни – національно-визвольний, антифеодальний.

Учитель
Розглянемо періодизацію війни  (складання таблиці)

1648-1649
Початок і наростання війни. Визнання урядом Речі Посполитої певної самостійності України
1650-1653
Тривала й виснажлива боротьба України і Речі Посполитої
1654-1655
Укладання Переяславської угоди. Надання Росією військової допомоги Україні. Спільні успішні воєнні дії проти Речі Посполитої в 1655році
1656-1657
Укладання Україною військового союзу зі Швецією та Трансільванією та спільні дії проти Польщі

Робота з джерелами інформації, які розкривають риси характеру  і військовий талант Богдана Хмельницького на початку війни.
 Робота з ілюстраціями, присвяченими діяльності Б.Хмельницького та його родини (слайдова презентація)
  Завдання : почніть складати історичний портрет Хмельницького за планом.
          Памятка для  складання історичного портрету діяча
1.  Як відбувалось становлення особистості історичного діяча?
     1.1. Де і коли він народився?
     1.2. Де, вяких умовах зростав, навчався?
     1.3. Як формувалися його погляди?
2.  Особисті якості і риси характеру.
    2.1. Як особисті якості впливали на його діяльність?
    2.2. Які з якостей вам подобаються, а які –ні ?
3.  Діяльність історичного діяча.
    3.1. Охарактерізуйте основні справи його життя.
    3.2. Які успіхи й невдачі були в його справах?
    3.3. Хто були його друзі, а хто – вороги та чому?
4.  Якими були наслідки його діяльності
    4.1. для сучасників?
    4.2. для нащадків?
5.  За що потомки вшановують цю людину?
6.  Яке ваше особисте ставлення до історичного діяча?
    6.1. Які почуття викликає у вас його діяльність?
    6.2. Як ви ставитесь до засобів і методів його діяльності?
   Обгрунтуйте свою позицію.

Короткі повідомлення учнів про сподвижників Богдана Хмельницького з використанням слайдової презентації.

Робота з таблицею, відповіді на запитання:
- Яких заходів ужив Хмельницький, готуючись до війни?
- З якою метою він уклав угоду з кримським ханом? Чому саме з ним?

                                          Заходи Б.Хмельницького з підготовки до війни
- Організація українського повстанського війська  ( заклик вступати до українського війська, налагодження виробництва пороху, купівля зброї і боєприпасів і т.д.)
- Будівництво укріплень.
- Пошук союзників (укладення угоди з кримським ханом про військову допомогу у війні проти Польщі)

V. Узагальнення і систематизація знань
   Дайте відповідь «так» або «ні»
1. Родовим маєтком Бхмельницького був хутір Суботів на Чигиринщині.
2. Б.Хмельницький очолив морський похід козаків до Туреччини в 1646р.
3. Поштовхом до козацького повстання стала особиста трагедія Б.Хмельницького.
4. Б.Хмельницькому не вдалося покарати старосту Д.Чаплинського законним шляхом.
5. Дії Б.Хмельницького в 1647-1648 рр. були дозволені королем Владиславом IV, який хотів укріпити свою владу.
6. У січні 1648 року Б.Хмельницький був обраний гетьманом Війська Запорозького.

VІ.  Підсумок уроку .
    Оцінка діяльності класу та окремих учнів
VIІ.  Інструктаж  з виконання  домашнього завдання
 § 15 – опрацювати
  Скласти історичний  портрет Б.Хмельницького за відомим планом